On Poetics and Utopias, contributions to an alternative educational research
Keywords:
Poetics of Relation, Utopia, Addiction on ModernityAbstract
This essay engages with the thought of Édouard Glissant and other authors to examine the consequences of the depletion of our utopian force within the field of educational research. It addresses the ways in which, to overcome this obstacle, there has been an increasing engagement with the poetics of alternative cosmogonies. This search aims to find a temporality capable of transcending the logic of progress imposed by what Ailton Krenak describes as an addiction to modernity.
Downloads
References
AQUINO, Julio Groppa. Pedagogização do pedagógico: sobre o jogo do expert no governamento docente. In: Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 02, pp. 201-209, 2013.
FISHER, Mark. Realismo Capitalista : é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo. São Paulo: Autonomia Literária, 2023.
FRASER, Nancy. Justiça Interrompida : reflexões críticas sobre a condição pós-socialista. São Paulo: Boitempo, 2022.
GLISSANT, Édouard. L’Intenion Poétique : poétique II. Paris : Gallimard, 1997b.
GLISSANT, Édouard. Pays Rêvé, Pays Réel. Paris : Gallimard, 2000.
GLISSANT, Édouard. Poética da Relação : poética III. Rio de Janeiro : Bazar do Tempo, 2021.
GLISSANT, Édouard. Poética natural, poética forçada. In: Revista Criação & Crítica, São Paulo, n. 32, v. 1, p. 149-161, 2022.
GLISSANT, Édouard. Soleil de la Conscience : poétique I. Paris : Gallimard, 1997a.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Cia das Letras,2015.
KRENAK, Ailton. A Vida não é Útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
POVINELLI, Elizabeth. Catástrofe Ancestral: existências no liberalismo tardio. São Paulo: Ubu editora, 2024.
QUIJANO, Aníbal. Ensayos en torno a la Colonialidad del poder. Ciudad Autonoma del Buenos Aires: Ediciones del signo, 2019.