Musical sociabilities with everyday life to the sound of blues: experiencing 'cyberliteracy'
Keywords:
‘cyberliteracy’., multiple languages, teaching practices.Abstract
We present a report on ‘cyberliteracy’ practices that occurred in the context of the Covid-19 pandemic. We focus on activities carried out during online meetings with a class from a private school in Rio de Janeiro and the dilemma of teaching in that context of sadness, accompanied by the sound of blues. Through tactics developed with the digital network, environments of affection and acceptance were created, thus maintaining the bonds that allowed people to continue to hope.
Downloads
References
ALVES, Amanda Palomo. Do blues ao movimento pelos direitos civis: o surgimento da “black music” nos Estados Unidos. Revista de História,3,1(2011),p.50-70. Disponível em http://www.revistahistoria.ufba.br/2011_1/a04.pdf, acessado em 30 de novembro de 2024.
ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra; ALVES, Nilda. OS MOVIMENTOS NECESSÁRIOS ÀS PESQUISAS COM OS COTIDIANOS: após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, L. F.; SUSSEKIND, Maria Luiza (Orgs). ESTUDOS DO COTIDIANO, CURRÍCULO E FORMAÇÃO DOCENTE: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019, p. 19-45.
ARAÚJO FREIRE, Ana Maria. A palavra boniteza na leitura de mundo de Paulo Freire. São Paulo, Paz e Terra, 2021.
_____. Notas explicativas. In: FREIRE, Paulo (Org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014. p. 273-333.
BARBIER, René. A escuta sensível na abordagem transversal. In: BARBOSA, Joaquim (Coord). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998. p.168-199.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CARIUS, Ana Carolina. Pedagogia Digital: práticas possíveis em um cotidiano tecnológico. Curitiba: CRV, 2023
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 17.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
COUTO, Edvaldo; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas – Edu-
cação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/35ZS4X8>. Acesso: 15 dez 2024.
DAMATTA, Roberto. O ofício do etnólogo, ou como ter anthropological blues. Boletim do Museu Nacional, n.27,1-15, 1978.
GARCIA, Regina Leite (org.). Múltiplas linguagens na escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
GARCÍA-CANCLINI, Néstor. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2007.
HENRIQUE, Trazíbulo. COVID-19 e a internet (ou estou em isolamento social físico). Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 173-176, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/2KMPtG5>. Acesso em: 28 dez. 2024.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2009.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Pesquisando com os cotidianos: uma trajetória em processo. 1.ed. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2023.
OLIVER, Paul. The story of the Blues, New York, Penguin Books, 1978, apud: Roberto Muggiati, Blues: da lama à fama, Rio de Janeiro: Editora 34, 1995, p. 27.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
_____ Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
_____. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. 3.ed. São Paulo: Iluminuras, 2019.
ROJO, R. H. R. Novos multiletramentos e protótipos de ensino: Por um Web currículo. In: CORDEIRO, G. S.; BARROS, E. M. D.; GONÇALVES, A. V. (Orgs.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas: Pontes Editores, 2017, pp. 189-216.
MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
_______. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. Paulus: São Paulo, 2004.
SILVA, Marco. Criar e professorar um curso online: um relato de experiência. In: _____. (org.) Educação online: teorias, práticas, legislação e educação corporativa. 2.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006, pp. 53-76.
THIAGO, Ana Clara Frey de S. RELAÇÕES 'AFETO EDUCATIVAS' EM AMBIENTES ONLINE NO ENSINO FUNDAMENTAL I: possibilidades formativas em tempos de pandemia no Complexo da Maré. Rio de Janeiro - RJ, 2022, 212 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, 2022.