Geography, Cinema and Education: Barão Geraldo through other eyes

Authors

Keywords:

device pedagogy, cartography, teacher training in geography

Abstract

This paper is the result of a monograph that aimed to produce and mobilize new knowledge about the district of Barão Geraldo, in Campinas - SP, among graduate students of the Geography Course at the State University of Campinas, based on device pedagogy. To this end, an exercise was proposed with the creation of images and sounds that could undo a discourse and practice crystallized in the academic-university community within the territory of Barão Geraldo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oziel Ulisses Torriani Contarato, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas

Oziel Ulisses Torriani Contarato é concluinte do curso de graduação em licenciatura e bacharelado em Geografia pelo Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas (IG/Unicamp). Atualmente é mestrando em Geografia pela mesma instituição.

Tânia Seneme do Canto, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas

Tânia Seneme do Canto é Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Estadual Paulista, em Rio Claro - SP, tem mestrado e doutorado na área de Geografia pela mesma universidade. É professora no Departamento de Geografia, do Instituto de Geociências da Unicamp. 

References

FÓRUM NICARÁGUA (MIGLIORIN, Cézar; GARCIA, Luiz; PIPANO, Isaac; RESENDE, Douglas). A Pedagogia do Dispositivo: Pistas para Criação com Imagens. In: LEITE, Cesar; OMELCZUK, Fernanda; REZENDE, Luiz Augusto (org). Cinema-Educação: políticas e poéticas. Macaé: Editora NUPEM. 2021.

GONÇALVES, Amanda Regina. Narrativas cartográficas e a conexão entre mapas e experiência. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 51-66, jan./jun., 2017.

KASTRUP, Virginia. A escrita cartográfica e a dimensão coletiva da experiência. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 9, p. 139–159, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.80661.

KASTRUP, Virgínia; BARROS, Laura Pozzana de. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 76-91.

MIGLIORIN, Cezar. O dispositivo como estratégia narrativa. Digitagrama: Revista Acadêmica de Cinema, 2005. Disponível em: <https://estudosaudiovisuais.files.wordpress.com/2013/04/o-dispositivo-como-estratc3a9gia-narrativa.pdf>. Acesso em: 5 out. 2024.

MIGLIORIN, Cezar.; PIPANO, Isaac; GARCIA, Luiz; GUERREIRO, Alexandre; NANCHERY, Clarissa; BENEVIDES, Frederico. Inventar com a diferença: cinema e direitos humanos. 1. ed. Niterói: Editora da UFF, 2014.

MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015, 224 pp., ISBN: 978-85-7920-193-6.

OLIVEIRA, Juliana Pereira da Silva; FARIA, Marcelly Camacho Torteli; GUARI, Mauro Antonio; SILVA, Mônica Araújo; MELO, Rozeli Lemos; AMARAL, Sandra Regina de Freitas; CAMILO, Thayla Cristina de Souza; OLIVEIRA, Wanessa Aparecida Souza; OLIVEIRA JR, Wenceslao Machado, et al. Cadernos de dispositivos de cinema na educação infantil / Projeto “Lugar-escola e cinema: afetos e metamorfoses mútuas”.Campinas: Programa Cinema e Educação/Secretaria Municipal de Educação, 2022.

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado; GIRARDI, Gisele. Diferentes linguagens no ensino de geografia. In: XI Encontro Nacional De Prática De Ensino De Geografia. Goiânia, 2011. Anais do XI ENPEG, v. 1. Goiânia, 2011.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. Mapas em deriva: imaginação e cartografia escolar. Revista Geografares, n.12, p. 01-49, 2012.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia (org.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum - volume 2. Porto Alegre: Sulina, 2014.

Published

2025-05-09

Issue

Section

dossiê: Experimentações com palavras, imagens e sons na pesquisa em Educação - artigos