Reading, writing and book: determinants of cultural practices and social resourcefulness

Authors

  • Raquel Lazzari Leite Barbosa
  • Sérgio Fabiano Annibal
  • Rosaria de Fátima Boldarine

DOI:

https://doi.org/10.34112/2317-0972a2010v28n55p48-54

Keywords:

Reading practices, written culture, school and books.

Abstract

In this article we aim to discuss the importance of reading, writing and the book in the subject’s performance in society. This discussion tries to put these elements in time and social space. Therefore we want to show how these cultural practices of reading and writing, combined with the book can determine the development of the subject, when able to access these technologies effectively. The expected results are the change of the superficial aspects and common sense about reading, books and writing. Hope that it contributes to the expansion of the discussions on these themes. We hope to collaborate to the discussion which is being developed within the educational context on reading, books and writing, and the relationship resulting from the development of the subject in society and their ability to read and write.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel

Lahud et al. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

______. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São

Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARBOSA, R. L. L. Dificuldades de leitura. A busca da chave do segredo.

São Paulo: Arte & Ciência, 1998.

______. A construção do “herói”. Leitura na escola. Assis 1920/1950. São

Paulo: Editora Unesp, 2001.

______ (Org.). Formação de educadores. Desafios e perspectivas. São

Paulo. Editora Unesp, 2003.

BOURDIEU, P. (Coord.). A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1997.

CHARTIER, R. A história cultural. Entre práticas e representações.

Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand do

Brasil, 1990.

______. A aventura do livro do leitor ao navegador. Tradução de

Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Editora Unesp,

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Tradução de Bruno Vharles

Magne. Porto Alegre: Artmed, 1994.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das

Letras, 1997.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Tradução de Antonio Chelini

et al. São Paulo: Cultrix, 1999.

SILVA, L. L. M. et al. A escolarização do leitor. A didática da leitura.

Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986. (Série Novas Perspectivas).

Issue

Section

Artigos