Non-human comings of cinema in place-school of early childhood education: among stories, images and imaging devices
Keywords:
cinema, Early Childhood Education, human and non-human livesAbstract
This article presents a research on cinema in two Early Childhood Education schools in which, as a method, the monitoring of the school routine and the proposition of other possible cinemas: experimentation with imaging devices and study of the concept of untethering childhood in pedagogical meetings. As in-service training, the aim is to intensify through cinema the interactions between human and non-human lives as creative forces that enliven school, cinema and childhood.
Downloads
References
ALMEIDA, M. J. de. O corpo, a aula, a disciplina, a ciência. Revista Educação & Sociedade. Campinas, n.21, 1998.
AMARAL, S. R. F.; GUARI, M. A.; OLIVEIRA JR, W. M. Coisas inventadas: montagem e edição em um cineclube escolar. Revista Digital do LAV, 14(1), 2021, p. 197–219.
BARROS, M. I. A. (org.). Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. Rio de Janeiro, Instituto Alana, 2018.
________________ (org). Quintais brincantes: sobrevoo por vivências educativas brasileiras. Rio de Janeiro, Instituto Alana, 2022.
COSTA, L. B. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, p. 66-77 - mai./ago.2014.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2008.
DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DELIGNY, F. O Aracniano e outros textos. São Paulo: n-1 edições, 2015.
DIAS, S. Uma árvore já é um rizoma: Antropoceno, clima e vida multiespécie. Revista Incomunidade. Outubro 2021. Disponível em: https://www.incomunidade.pt/uma-arvore-ja-e-um-rizoma-antropoceno-clima-e-vida-multiespecie-susana-oliveira-dias/
DIAS, S. Perceber-fazer floresta. ClimaCom Cultura Científica - pesquisa, jornalismo e arte | Ano 7 - N 17 / Junho de 2020. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/wp-content/uploads/2020/06/A5-1.pdf
DUARTE Jr, J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba, Criar Edições, 2000.
ESCÓSSIA, L.; KASTRUP, V.; PASSOS, E. Pistas do Método da Cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Meridional, 2015.
FÓRUM NICARÁGUA (MIGLIORIN, Cezar; GARCIA, Luiz; PIPANO, Isaac; RESENDE, Douglas). A Pedagogia do Dispositivo: Pistas para Criação com Imagens. In: LEITE, Cesar; OMELCZUK, Fernanda; REZENDE, Luiz A. (org). Cinema-Educação: políticas e poéticas. Macaé: Editora NUPEM, 2021.
GALLO, S. Educação, devir e acontecimento: para além da utopia formativa. Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 26, n. especial, p. 41-72, 2012.
GAUTHIER, J. O devir-criança, a polaridade mulher-homem e a cultura na formação de educadores/as no contexto da diversidade. Revista Linhas. Florianópolis, v. 19, n. 39, p. 146-166, jan./abr. 2018.
GIRARDI, G. Cartografias (in/im)possíveis: O Ilha. Punto Sur. Revista de Geografía de la UBA, v. 1, p. 64-74, 2020.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
GUIMARÃES, C. O que é uma comunidade de cinema? Revista EcoPós, v. 18, n. 1. p. 44-56, 2015.
MASSEY, D. Pelo espaço – uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
MIGLIORIN, C. et al. Cadernos do Inventar – cinema, educação e direitos humanos. Secretaria de Direitos Humanos-Ministério da Justiça/Universidade Federal Fluminense, 2014. Disponíveis em: https://www.academia.edu/30703627/Cadernos_do_Inventar_com_Diferen%C3%A7a
MIGLIORIN, C.; PIPANO, I. Cinema de brincar. Belo Horizonte, Relicário, 2019.
OLIVEIRA JR, W. M., et al. Cadernos de dispositivos de cinema na educação infantil / Projeto “Lugar-escola e cinema: afetos e metamorfoses mútuas”. Campinas: Programa Cinema e Educação/Secretaria Municipal de Educação, 2022. Disponível em: https://educa.campinas.sp.gov.br/sites/educa.campinas.sp.gov.br/files/2022-
/EBOOK_Cadernos%20de%20dispositivos%20de%20cinema%20na%20EI_Folhas
%20Individuais.pdf
VALERIO, V. G. A; SILVA, M. R. P. As interações e o brincar na e com a natureza: construindo uma infância desemparedada na creche. Interfaces Científicas. Aracaju, v.10, n.3, 2021, p.407-423. Disponível em https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10205/4811.