Non-human comings of cinema in place-school of early childhood education: among stories, images and imaging devices

Authors

  • Wenceslao Machado de Oliveira Junior Universidade Estadual de Campinas/SP
  • Gabriela Fiorin Rigotti Faculdade de Educação, FE/Unicamp e Secretaria Municipal de Educação, SME/Campinas. https://orcid.org/0000-0003-1964-1601

Keywords:

cinema, Early Childhood Education, human and non-human lives

Abstract

This article presents a research on cinema in two Early Childhood Education schools in which, as a method, the monitoring of the school routine and the proposition of other possible cinemas: experimentation with imaging devices and study of the concept of untethering childhood in pedagogical meetings. As in-service training, the aim is to intensify through cinema the interactions between human and non-human lives as creative forces that enliven school, cinema and childhood.

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Author Biography

Gabriela Fiorin Rigotti, Faculdade de Educação, FE/Unicamp e Secretaria Municipal de Educação, SME/Campinas.

Doutora em Educação (2013), Mestre em Educação (2006) e Pedagoga (2002), todos pela Universidade Estadual de Campinas (FE/Unicamp). Atualmente trabalha como Coordenadora Pedagógica pela Secretaria Municipal de Educação de Campinas, integrando o Programa "Cinema e Educação". Trabalha também como Coordenadora de Pós-Graduação e como docente adjunta na área de Educação na FIMI-Mogi Guaçu/SP. Tem ampla experiência na Diretoria da ALB-Associação de Leitura do Brasil e é membro do Conselho Editorial das Revistas "Educação Temática Digital" e "Leitura: Teoria Prática". Participa ativamente da LiLeB-Câmara Setorial Temática do Livro, Leitura e Bibliotecas e do CTAv - Câmara Setorial Temática do Audiovisual, que fazem parte do conjunto de Câmaras ligadas ao Conselho Municipal de Cultura de Campinas-CoMCult. Estuda as relações entre educação, comunicação, arte e cultura com ênfase em: educação superior, permanente e profissional; educação, arte e cultura - imaginário e criações em fotografia, cinema e literatura; igualdade de gênero e empoderamento feminino.

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Published

2024-06-08

Issue

Section

Dossiê – Artigos