Reading comprehension: explicit teaching of strategies for understanding
Keywords:
reading comprehension, comprehension strategies, explicit teachingAbstract
To understand what they read, the reader needs to be able to select and apply effective strategies during the reading activity. These strategies are related to different cognitive and metacognitive processes of textual comprehension and can be applied at three different moments of reading: before, during and after. It is the explicit teaching model that allows such strategies to be applied effectively, as it makes the cognitive processes involved in reading transparent.
Downloads
References
BRUGGINK; M., SWART, N.; VAN DER LEE, A.; SEGERS, E. Putting PIRLS to Use in Classrooms across the Globe. Springer, 2022.
CADIME, Irene Maria Dias. Avaliar leitura no 1º ciclo do Ensino Básico: construção e validação do TCL-Teste de Compreensão Leitora. 2012. Tese (Doutorado) – Universidade do Minho, 2012.
CARVALHO, Marlene Ribeiro de; JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo. Avaliando as Estratégias Metacognitivas de Leitura no Ensino Fundamental. Lisboa: Casa da Leitura, 2010.
CATALÀ, Glòria; CATALÀ, Mireia; MOLINA, Encarna; MONCLÚS, Rosa. Evaluación de La comprensión lectora: pruebas ACL (1º-6º de primaria). Graó, 2001.
CORSO, Helena Vellinho; NUNES, Débora Mayer; ASSIS, Évelin Fulginiti de. Instrução em compreensão de leitura na sala de aula: o que podemos aprender com metanálises? Educação em Revista, [S.L.], v. 39, p. 1-14, mar. 2023. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469825098.
DE OCAMPO, Lester Loiue L.; TOSINO, Wilson F. Teachers’ Reading Comprehension Strategies, Approaches and Challenges. International Journal of Science and Management Studies, [S.L.], v. 7, n. 3, p. 154-210. DOI: https://doi.org/10.51386/25815946/ijsms-v7i3p107.
GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. Portugal: Asa, 1993.
GIASSON, Jocelyne. La lecture: de la théorie à la pratique. Bruxelles: De Boeck, 2005.
GODOY, Dalva. Por que ensinar as relações grafema-fonema? Revista Psicopedagogia, [S.L.], v. 25, n. 77, p. 109-119, maio. 2008.
GOMES, Maria Aparecida Mezzalira; BORUCHOVITCH, Evely. Leitura e compreensão: contribuições da psicologia cognitiva e da teoria do processamento da informação. In: MOTA, Márcia Peruzzi E. da; SPINILLO, Alina (Org.). Compreensão de Textos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015. p. 101-122.
GUIMARÃES, Sandra Regina Kirchner; PAULA, Fraulein Vidigal de. Compreensão da leitura: processos cognitivos e estratégias de ensino. São Paulo: Vetor, 2019.
HODGES, Luciana Dantas; NOBRE, Alena Pimentel. Processos cognitivos, metacognitivos e metalinguísticos na aquisição da leitura e escrita. Teoria e Prática da Educação, [S.L.], v. 15, n. 3, p. 07-21, set./dez. 2012.
KING, Alison. Beyond literal comprehension: a strategy to promote deep understanding of text. In: MCNAMARA, Danielle S. (Ed.). Reading comprehension strategies: theories, interventions, and technologies. New York: Lawrence Erlbaum, 2007. p. 267-290.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.
NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on Reading and its implications for reading instruction. Washington, DC: National Institute of Child Health and Human Development, 2000.
OKKINGA, Mariska; VAN STEENSEL, Roel; VAN GELDEREN, Amos J. S.; VAN SCHOOTEN, Erik; SLEEGERS, Peter J. C.; ARENDS, Lidia R. Effectiveness of Reading-Strategy Interventions in Whole Classrooms: a meta-analysis. Educational Psychology Review, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 1215-1239, 24 jul. 2018. Springer Science and Business Media LLC. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10648-018-9445-7.
PINHEIRO, Luciana Ribeiro; GUIMARÃES, Sandra Regina Kirchner. O processo de ensino-aprendizagem da leitura e o uso de estratégias metacognitivas na compreensão de textos. In: MOTA, Márcia Peruzzi E. da; SPINILLO, Alina (Org.). Compreensão de Textos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015. p. 151-170.
SILVANO, Juliane Dutra da Rosa. Relação causal entre compreensão e fluência de leitura: contribuição do ensino explícito no 4º ano do Ensino Fundamental. 2023. Tese (Doutorado) – Universidade do Estado de Santa Catarina, 2023.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.
VIANA, Fernanda Leopoldina; RIBEIRO, Iolanda; SANTOS, Sandra; CADIME, Irene. Ensinar a compreender: perspectivas e propostas. In: GUIMARÃES, Sandra Regina Kirchner; PAULA, Fraulein Vidigal de (Org.). Compreensão da leitura: processos cognitivos e estratégias de ensino. São Paulo: Vetor, 2019. p. 175-196.
VIANA, Fernanda Leopoldina; RIBEIRO, Iolanda da Silva; FERNANDES, Ilda; FERREIRA, Albertina; LEITÃO, Catarina; GOMES, Susana; MENDONÇA, Soraia; PEREIRA, Lúcia. O ensino da compreensão leitora. Da teoria à prática pedagógica: um programa de intervenção para o 1.º ciclo do ensino básico. 1. ed. Coimbra: Almedina, 2010.
VIANA, Fernanda Leopoldina; RIBEIRO, Iolanda da Silva; FERNANDES, Ilda; FERREIRA, Albertina; LEITÃO, Catarina; GOMES, Susana; MENDONÇA, Soraia; PEREIRA, Lúcia. O ensino da compreensão leitora. Da teoria à prática pedagógica. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2018.