What is on the other side? Images of absence in children’s literature
Keywords:
reading, children, border issuesAbstract
Considering the role of literature in the formation of the individual, the objective of this work is to perform a critical-interpretative reading of how absence, understood from the frontier themes (MARTHA, 2010), can be addressed in children’s literature to shape emotions and feelings of the child’s universe. Menina amarrotada (2013), by Aline Abreu, and Pai Francisco (2015), by Marina Miyazaki Araujo, constitute the literary corpus chosen for this analysis, in which we follow the emancipation of the characters and the establishment of the identification process between child readers and the beings of the fictional world, responsible for providing the receptors with the possibility of reflecting on their condition and elaborating their image as beings in the world. To this end, in addition to Martha (2010), the theoretical contributions of Bettelheim (1978), Turchi (2004), Petit (2019), among others, are used. Thus, it is hoped to broaden the discussions on the frontier themes in children’s narratives.
Downloads
References
ABREU, Aline. Menina amarrotada. São Paulo: Jujuba, 2013.
ARAUJO, Marina Miyazaki. Pai Francisco. São Paulo: Pólen, 2015.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria – análise – didática. São Paulo: Moderna, 2009.
GREGORIN FILHO, José Nicolau. Literatura infantil/juvenil, sociedade e ensino. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 20., 2010, Campinas. Anais [...]. Campinas: ABL, 2016. p 1-10. Disponível em: http://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/prog_pdf/prog11_01a.pdf. Acesso em: 29 jul. 2021.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história & histórias. 6. ed. São Paulo: Ática, 2006.
MARTHA, Alice Áurea Penteado. Narrativas de língua portuguesa: temas de fronteira para crianças e jovens. In: SIMPÓSIO MUNDIAL DE ESTUDOS DA LÍNGUA PORTUGUESA, 2., 2010, Évora. Anais [...]. Évora: Universidade de Évora, 2010. p. 1-22. Disponível em: https://arquivo.pt/wayback/20170222132841/http://www.simelp2009.uevora.pt/pdf/slt59/02.pdf. Acesso em: 29 jul. 2021.
PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. Tradução de Julia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2019.
TURCHI, Maria Zaira. O estético e o ético na literatura infantil. In: CECCANTINI, João Luis C.T. (org.). Leitura e literatura infanto-juvenil: memória de gramado. São Paulo: Cultura acadêmica, 2004. p. 38-44.
WERNECK, Regina Yolanda. O problema da ilustração no livro infantil. In: KHÉDE, Sônia Salomão (org.). Literatura infanto-juvenil: um gênero polêmico. Petrópolis: Vozes, 1983. p. 118-125.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a Literatura Infantil Brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.