High school students’ narratives about teaching the portuguese language
Keywords:
curriculum, portuguese language, secondary educationAbstract
This article discusses the teaching of the Portuguese language and social relations in the classroom, based on the enunciative-discursive perspective of the Bakhtin Circle. The discussion starts from a qualitative approach based on narrative interviews. The objective was to understand how students understand their school trajectory in terms of teaching their mother tongue. The analyzes indicate that the way social interactions occur at school impacts the way they conceive the teaching of reading and writing.This article discusses the teaching of the Portuguese language and social relations in the classroom, based on the enunciative-discursive perspective of the Bakhtin Circle. The discussion starts from a qualitative approach based on narrative interviews. The objective was to understand how students understand their school trajectory in terms of teaching their mother tongue. The analyzes indicate that the way social interactions occur at school impacts the way they conceive the teaching of reading and writing.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. 1. ed. São Paulo: Hucitec, 2010a. 208 p.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010b, 230 p.
BIZIO, M. R. P.; FREITAS, A. P. de; MORETTO, M. Uma análise sobre as concepções de linguagem de professores que atuam em aulas de recuperação. Plures Humanidades, v. 18, n. 1, 2017. Disponível em: http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/305. Acesso: 28 abr. 2022.
BRAIT, B. A natureza dialógica da linguagem: formas e graus de representação dessa dimensão constitutiva. In: FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. de. (Org.) Diálogos com Bakhtin. 2. ed. Curitiba: Editora da UFPR, 1999.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: DF, 2018.
BRITO, L. P. L. Em terras de surdos-mudos: um estudo sobre as condições de produção de textos escolares. In: Geraldi, J. W. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. 1. ed. São Paulo: Editora Parábola, 2009. 168 p.
GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. 1. ed. São Paulo: editora Ática, 2011. 105 p.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2017. 466 p.
LEAL, L. de F. V. A escrita aprisionada: uma análise da produção de textos na escola. 1991. 232 f. Dissertação de Mestrado – Belo Horizonte: FAE/ UFMG, 1991.
LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Editora Artmed, 2002.
MORETTO, M. Vozes que emergem em sala de aula: a importância do dialogismo nas dinâmicas de produção de texto. Leitura: Teoria & Prática, v. 32, n. 62, p. 87-98, 2014.
NASCIMENTO, M. de F. F.; MORETTO, M. As práticas de oralidade em Língua Portuguesa a partir dos textos introdutórios da Base Nacional Comum Curricular. Revista Intercâmbio, v. LI, p. 141-161, 2022. São Paulo: LAEL/PUCSP. ISNN 2237-759X.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, Mercado de Letras, 1996, 95 p.
ROCHA, G.; VAL, M. da G. C. (Org). A formação do produtor de texto escrito na escola: uma análise das relações entre os processos interlocutivos e os processos de ensino. Reflexões sobre práticas escolares de produção de texto: o sujeito autor. Belo Horizonte: Autêntica/ CEALE/ FaE/ UFMG, 2003.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, n. 11. Anped: Associação Nacional de Pós-graduação e pesquisa em educação. maio-ago, 1999.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: editora 34, 2018. 376 p.