Reading practices in the classroom: the potential of podcasts
Keywords:
classroom reading, digital literacies, podcast.Abstract
Technological advances have affected the teaching-learning process, and elementary activities such as reading in class became less interesting to some students. However, these technological innovations are part of social development and should not be treated as competition for teaching. It is necessary to bring the usual educational practices closer to these technologies. Tools such as podcasts can improve a new meaning to literary reading, contextualizing it in interactive activities that are interesting for students. This paper reflects on the teaching possibilities based on contextualized reading classes that enable the development of students’ skills in their most diverse aspects. The sequence of production of a podcast is analyzed as a potentializer of reading in the classroom and as a possibility of authorial activity. In conclusion, the effectiveness of the use of digital tools in reading classes is highlighted, as well as some suggestions for improving their use.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de Português – Encontro & Interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Disponível em: https://oportuguesdobrasil.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/02/livro_bakhtin_estetica_criacao_verbal.pdf . Acessado em: 12 nov 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed., 13ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky e PEGRUM, Mark. Trad. Marcos Marcionilo. Letramentos digitais. 1. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FERRAREZI JR., Celso e CARVALHO, Robson Santos de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e textualidade. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/133018/mod_resource/content/3/Art_Marcuschi_G%C3%AAneros_textuais_defini%C3%A7%C3%B5es_funcionalidade.pdf . Acessado em: 12 nov 2024.
MOTTA-ROTH, Desirré e HENGES, Graciela H. Produção textual na universidade. 1. ed., 7ª reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem em sala de aula. Praticando os PCNs. Edição virtual (pré-print). Editora Mercado de Letras, 2000.
ROJO, Roxane e MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. 1. ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SOARES, Magda e BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e Letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
SOCORRO, Adriana. Formação docente e o ensino dos gêneros do discurso: impasses e possibilidades na compreensão da teoria. In: Formação inicial e continuada de professores: o múltiplo e o complexo das práticas educativas. Adair Vieira Gonçalves; Maria Rosa Petroni (organizadores) – Dourados: Ed. UFGD, 2012.