Letters in “hope” as a response to a heretic epistle: democracy, ecologies and school everyday life
Keywords:
school daily life, democracy, pedagogical letters, educationAbstract
This article presents an experience of creative appropriation and dialogue between two study and research groups, in scope of a summit on education, images and sounds. The paper begins with the perspectives on democracy, ecologies and school daily life that guide the research of the proposing group and the content of the cultural artifact produced, composed of exchanges of epistles and letters that were titled heretical and “in hope”. It then presents the content of the video resulting from the creative appropriation of the artifact, and ends with some considerations regarding the educational exchanges proposed by the activity.
Key words: School daily life; democracy; pedagogical letters; education
Downloads
References
BASTIDA, Érica Monteiro Nunes. A (re)existência na autoetnografia: as memórias, o trabalho docente de inclusão dos filhosestudantes com TEA e as rupturas do cotidiano escolar.. In: Anais do X Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica. Salvador(BA) UNEB, 2024. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/congresso-brasileiro-de-pesquisa-autobiografica-395675/801796-A-(RE)EXISTENCIA-NA-AUTOETNOGRAFIA--AS-MEMORIAS-O-TRABALHO-DOCENTE-DE-INCLUSAO-DOS-FILHOSESTUDANTES-COM-TEA-E-AS. Acesso em: 23/10/2024
CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP&Alii; Brasília: CNPq, 2009.
CORRÊA, Thiago Henrique Barnabé; BEZERRA, Leonardo Mendes. Perspectiva Ecologista em Educação: o legado reigotiano dos cotidianos aprendentes. São Carlos: Pedro e João Editores, 2023.
COELHO, F. Adolpho. Diccionario Manual Etymologico da Lingua Portugueza: contendo a significação e prosodia. Lisboa: P. Plantier Editor, 1890. Disponível em: https://bibdig.biblioteca.unesp.br/items/0a41bcd5-370d-476b-9190-ef807afefa97. Acesso em 27 set. 2024.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, vol. 5. Trad. Ana Lúcia de Oliveira. São Paulo; Ed. 34, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Tolerância. 3 ed. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 24 ed. São Paulo: Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FUNG, Archon; COHEN, Joshua. Democracia Radical. Revista Política & Sociedade. Florianópolis, n.11, p. 221-237, out., 2007. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ politica/ article/ viewArticle/1293>. Acesso em: 18 out. 2024.
GONZALEZ, Soler; BARCHI, Rodrigo. Experiências em educações ambientais nos encontros de dois geógrafos ecologistas. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–26, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13243. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/13243. Acesso em: 23 out. 2024.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Império. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2001.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multidão: Guerra e Democracia na era do Império. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2005.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Bem-Estar Comum. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: São Paulo: Record, 2016.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Assembly: A organização multitudinária do comum. Trad. Lucas Carpinelli, Jefferson Viel. São Paulo: Editora Filosófica Politéia, 2018.
LE GOFF, Claude; SCHMITT, Jean-Claude. Dicionário Analítico do Ocidente Medieval. Trad. Hilário Franco Júnior. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
LIMA, Pedro Luiz. Entre o procedimento formal e o conteúdo selvagem: imanência e democracia em Jüngen Habermas e Antonio Negri. Política & Sociedade. Florianópolis, vol. 16, nº 37, set./dez. 2017, p. 377-411. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2017v16n37p377
MACHADO, José Pedro. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa: Com a mais antiga documentação escrita e conhecida de muitos vocábulos estudados. Lisboa: Editorial Confluência, 1952.
MATOS, Andityas Soares de Moura Costa. A An-Arquia que vem: fragmentos de um dicionário de política radical. São Paulo: sobinfluência edições, 2022.
MARQUES, Luciana Rosa. Democracia radical e democracia participativa: contribuições teóricas à análise da democracia na educação. Educação & Sociedade, v. 29, n. 102, p. 55–78, jan. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/H64DxzKzMpWtpTwnKSQPLrB/?format=html# . Acesso em:17 out. 2024.
MENDONÇA, Daniel de. Para além da deliberação? Apontamentos sobre a normatividade da teoria pós-estruturalista da democracia radical. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 15, n. 2, p. 99–125, 2010. DOI: 10.5433/2176-6665.2010v15n2p99. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/8234. Acesso em: 19 out. 2024.
NASCENTES, Antenor. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1955.
NOGUEIRA, Carlos Roberto Figueiredo. O diabo no imaginário cristão. Bauru: Edusc, 2002.
POGREBINSCHI, Tammy. O Enigma do Político: Marx contra a política moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SGARBI, Paulo. Estudos do Cotidiano e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
REIGOTA, Marcos. Ecologistas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 1999.
REIGOTA, Marcos. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 6 pgs., 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/24105. Acesso em: 30 out. 2024.
REIGOTA, Marcos. Grupo de Pesquisa: Perspectiva Ecologista de Educação. Pesquisa em Educação Ambiental, São Paulo, Brasil, v. 5, n. 2, p. 113–117, 2012. DOI: 10.11606/issn.2177-580X.v5i2p113-117. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pea/article/view/55919. Acesso em: 19 out. 2024.
REIGOTA, Marcos. Akira Kurosawa, Kenzaburo Oe e a perspectiva ecologista de educação. Fundação Japão São Paulo. São Paulo, 2014. In: https://fjsp.org.br/estudos-japoneses/artigo/marcos_reigota/. Acesso em 19 out. 2024.
ROMAGUERA, Alda Regina Tognini; CATUNDA, Marta. Imagens e sonoridades: é possível fissurar cotidianos escolares?. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 18, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/2571. Acesso em: 19 out. 2024.
ROMANGUERA, Alda; WUNDER, Alik. Sentidos virados para o fundo da terra: (an)danças e ritmos de pensamentos entre educação, arte e vida. Revista ExperimentArt, [S.l.], v. 2, n. 5, ago. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/experimentart/article/view/9121/6403>. Acesso em: 19 out. 2024.
RUBEL, Maximilien. Marx: teórico do anarquismo. Revista Novos Rumos, Marília, SP, v. 49, n. 1, 2012. DOI: 10.36311/0102-5864.2012.v49n1.2370. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/novosrumos/article/view/2370. Acesso em: 23 out. 2024.
TAVARES, Felipe Cavaliere; CUNHA, José Ricardo. O debate Mouffe x Rawls: do liberalismo igualitário à democracia radical. Revista de Estudos Constitucionais, Hermenêutica e Teoria do Direito. São Leopoldo, RS, v. 7, n. 2, p.166-175, maio/ago. 2015. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/RECHTD/article/view/rechtd.2015.72.06. Acesso em: 19 out. 2024.
TIBLE, Jean. Marx Selvagem. 3 ed. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
VIEIRA, Adriano. Cartas Pedagógicas (verbete). In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 75-76.