Feelthinkcreate with life: experiments in research with/in/of everyday school life

Authors

Keywords:

everyday creations, collective teaching work, narratives

Abstract

In this article, we propose to show the process of construction of a doctoral research, whose intention is to investigate with teachers of a municipal public school, collective daily movements of curriculum creation. In the course of the research, we are learning from the experiences that cross us and that open up possibilities for the pulse of life in the school to indicate ways to deepen reflections on the making of being a teacher-researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carollina Martins de Paiva Ribeiro, Universidade Estadual de Campinas

Carollina Martins de Paiva Ribeiro é graduada em Ciências Biológicas (Universidade Federal de Lavras), tem Mestrado em Educação (Universidade Federal de Lavras) e atualmente cursa Doutorado em Educação (Universidade Estadual de Campinas). O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Código de Financiamento 001.

 

Adriana Varani, Universidade Estadual de Campinas

Adriana Varani é graduada em Pedagogia (Universidade Estadual de Campinas), tem Mestrado em Educação (Universidade Estadual de Campinas) e Doutorado em Educação (Universidade Estadual de Campinas). É professora/pesquisadora da Universidade Estadual de Campinas.

References

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. O Sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. Pesquisa no/do cotidiano das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, 13-38.

ARROYO, Miguel. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BISPO, Antônio dos Santos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora / PISEAGRAMA, 2023.

CALDART, Roseli Salete. Sobre as tarefas educativas da escola e a atualidade. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2023.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 3ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, Maria da Conceição Silva; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. 4ª ed. Companhia das Letras, 1989.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de Experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, Jan/Fev/Mar/Abr, 2002.

LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 31, n. 01, p. 17-44, Jan/Mar, 2015.

NASCIMENTO, Milton; BUARQUE, Chico. Cio da Terra, 1977.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Políticas curriculares no contexto do golpe de 2016: debates atuais, embates e resistências. In: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Aprendizagens coletivas e ecologia de saberes: as rodas de conversa como auto-formação contínua. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Org.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

VIEIRA JÚNIOR, Itamar. Torto Arado. Afralgide: Leya, 2018.

Published

2025-05-09

Issue

Section

dossiê: Experimentações com palavras, imagens e sons na pesquisa em Educação - artigos