The boy who hates (hated) reading: from refusing to read to autonomous reading

Authors

Keywords:

reader training, literature and imagination, pedagogical mediation

Abstract

We present a piece of an intervention research that articulated literature, imagination, reading and writing, with detailed planned activities. The objective was to analyze how a work based on classics of children’s literature, creating highly imaginative contexts, can change the relationship of students with reading. We executed weekly interventions during 2017, in a class of 5th year of a public elementary school in São Paulo state. Observation sessions preceded the intervention period to get to know the students and the class work dynamics. We also held dialogues with students before the interventions started. Both the intervention activities and conversations with the students were videotaped and transcribed for analysis. The results showed significant movements of change: from apathy, laziness and disliking reading, to manifestations of desire, involvement, interest and autonomous search for reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Maria Barbosa Jorge Sparvoli Costa, Centro Universitário Barão de Mauá (Ribeirão Preto, S.P.)

Docente no Centro Universitário Barão de Mauá. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas na linha de Formação de Professores e Práticas Pedagógicas, é Mestre em Educação pela mesma universidade e Graduada em Pedagogia também pela PUC-Campinas. Possui ainda formação em Licenciatura em Educação Artística com Habilitação em Música pela Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação como professora na Educação Infantil e professora de música. Realizou Estágio Científico Avançado no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal, sendo membro permanente do CIEC (Centro de Investigação em Estudos da Criança).

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Campinas, na linha de pesquisa Formação de professores e Práticas pedagógicas. Membro do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente

References

ARAÚJO, J. M. P.; TASSONI, E. C. M. Os desafios para a formação de alunos leitores: a análise de uma experiência na escola. Leitura: Teoria e Prática, 36, p. 155-171, 2018.

AZEVEDO, F. J. F. A criança, a língua e o texto literário: uma simbiose imprescindível para a consecução de um projeto educativo. In: AZEVEDO, F. J. F. [et al.], coord. A criança, a língua e o texto: da investigação às práticas: Actas do I Encontro Internacional [CD-ROM]. 1ª ed. Braga: Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho, p. 8-11, 2003.

AZEVEDO, F. J. F. Formar Leitores. Das Teorias às Práticas. Lisboa: Lidel, 2007.

BARRIE, J. M. Peter Pan. Lisboa: D. Quixote, 1989.

CARROLL, L. Alice no País das Maravilhas. Lisboa: Círculo de Leitores, 1986.

COLOMER, T. “Planificar la lectura en la escuela”. Formar leitores para ler o mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gubelkian – Serviço de Educação e Bolsas, p. 83-93. Conferència inaugural em el Congreso Internacional de Promoção da Leitura. Formar leitores para ler o mundo. Fundação Calouste Gubelkian, Casa da Leitura, Lisboa, 2009.

COUTINHO, V.; AZEVEDO, F. A importância do Ensino Básico na criação de hábitos de leitura: o papel da escola. In: AZEVEDO, F. (coord.) Formar Leitores. Das Teorias às Práticas. Lisboa: Lidel, p. 35-44, 2007.

LAPLANE, A. L. F.; BOTEGA, M. B. S. A mediação da cultura no desenvolvimento infantil: televisão e alimentação na vida cotidiana das famílias. In: SMOLKA, A. L. B.; NOGUEIRA, A. L. H. (org.) Questões de desenvolvimento humano práticas e sentidos. Campinas, SP: Mercado de Letras, p. 13-31, 2010.

SARDINHA, M. da G. Formas de ler. Ontem e hoje. In: AZEVEDO, F. (coord.) Formar Leitores. Das teorias às práticas. Lisboa, p. 1-7, 2007.

SIM-SIM, I. A formação para o ensino da leitura. In: SIM-SIM, I. A formação da Língua Portuguesa na Educação Pré-Escolar e no 1o Ciclo do Ensino Básico. Caderno de Formação de Professores, n. 2, p. 51-64, 2001.

SIQUEIRA, E. M. de L. Literatura sem fronteira: por uma educação literária. 2013. 321 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a Alfabetização como processo discursivo. 12. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2008. (Coleção Passando a limpo).

TASSONI, E. C. M. A leitura e a escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental: a prática docente a partir da voz dos alunos. EccoS – Rev. Cient, São Paulo, n. 27, 191-209, 2012.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. Apresentação e comentários Ana Luiza Smolka. Tradução Zóia Prestes. São Paulo SP: Ática, 2009.

Published

2024-03-05

Issue

Section

Artigos