The children’s literature book with indigenous theme: reception spotlight
Keywords:
literatura infantil, literatura com temática indígena, ilustração.Abstract
This article analyzes the children’s reception about the children’s literature book considering its text and drawings. It talks about the cutout of a qualitative research of the pedagogic intervention that happened at a public school in the north zone of Natal/RN, Brasil. The research drawing contemplated nine reading sessions of five children’s literature books with indigenous theme. It used participant’s observation, recording of the reading sessions on video and interviews semi-structured with the subjects, recorded in audios to build the data. From the analysis, it was found the protagonism of the reader in the reception to the literary text and the illustrations of the book. The study reaffirmed the importance of the children’s literature with indegenous theme in the classroom to the reader’s formation, learning the indigenous culture and history and to solidify the goals of the law nº 11.645, from march 10, 2008.
Downloads
References
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao país das maravilhas: educar para ler ficção na escola. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.
AMARILHA, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
BRASIL. Lei nº 11.645/08 de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2008.
BIAZETTO, Cristina. As cores na ilustração do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de. O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.
CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil. 2.ed. São Paulo: Brasiliense, 2010. (Coleção Primeiros Passos).
COMPAGNON, Antoine. Literatura pra quê? Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2013.
GRAVES, M. F.; GRAVES, B. B. The scaffolding reading experience: a flexible framework for helping students get the most out of the text. Reading (UK). April. 1995.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999. 2 v.
JAUSS, Hans Robert. A estética da recepção: colocações gerais. In: JAUSS, Hans Robert et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. 2. ed. Tradução Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
JEKUPÉ, Olívio; KEREXU Maria. A mulher que virou urutau. Ilustrações de Taisa Borges. São Paulo: Panda Books, 2011.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
LINS, Guto. Livro infantil? Projeto gráfico, metodologia, subjetividade. São Paulo: Edições Rosari, 2003. (Coleção Texto Design).
MUNDURUKU, Daniel. É índio ou não é índio? In: Histórias de índio. Ilustrações de Laurabeatriz. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
______. Meu vô Apolinário: um mergulho no rio da (minha) memória. Ilustrações de Rogério Borges. São Paulo: Studio Nobel, 2005.
NECYK, Barbara Jane. Texto e imagem: um olhar sobre o livro infantil contemporâneo. 167p. Dissertação (Mestrado em Design) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
SILVA, Kenia Adriana de Aquino Modesto; SOUZA, Renata Junqueira de. Os significados dos paratextos, da narrativa e das ilustrações: a mediação e a formação do leitor literário. Revista Cerrados, Brasília, v. 25, n. 42, p. 76-93, 2016. Disponível em: http://ojs.bce.unb.br/index.php/cerrados/issue/view/1523/showToc. Acesso em: 07 fev. 2021.
TAYLOR, Sean. Cobra-grande: histórias da Amazônia. Ilustrações de Fernando Vilela; tradução Maria da Anunciação Rodrigues. São Paulo: Edições SM, 2008.
THIÉL, Janice Cristine. Pele silenciosa, pele sonora: a literatura indígena em destaque. Belo Horizonte: Autêntica, 2012 (Coleção Práticas Docentes).
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. Tradução José Cipolla
Neto; Luís Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes,
WAPICHANA, Cristino. A boca da noite. Ilustrações de Graça Lima. Rio de Janeiro: Zit, 2016.
ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.