The children’s literature book with indigenous theme: reception spotlight

Authors

Keywords:

literatura infantil, literatura com temática indígena, ilustração.

Abstract

This article analyzes the children’s reception about the children’s literature book considering its text and drawings. It talks about the cutout of a qualitative research of the pedagogic intervention that happened at a public school in the north zone of Natal/RN, Brasil. The research drawing contemplated nine reading sessions of five children’s literature books with indigenous theme. It used participant’s observation, recording of the reading sessions on video and interviews semi-structured with the subjects, recorded in audios to build the data. From the analysis, it was found the protagonism of the reader in the reception to the literary text and the illustrations of the book. The study reaffirmed the importance of the children’s literature with indegenous theme in the classroom to the reader’s formation, learning the indigenous culture and history and to solidify the goals of the law nº 11.645, from march 10, 2008.

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Author Biographies

Manoilly Dantas de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Especialista em Literatura e Ensino pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN/Campus EaD). Mestre e doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, na linha de pesquisa: Educação, comunicação, linguagem e movimento. Membro do grupo de pesquisa Ensino e Linguagem do Centro de Educação da UFRN.

Marly Amarilha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Titular colaboradora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte no Programa de Pós-Graduação em Educação. Possui graduação em Letras (Português-Inglês) pelas Faculdades Unidas Católicas de Mato Grosso (1974) atual Universidade Católica Dom Bosco - UCDB; especialização e mestrado em Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Santa Catarina (1982); doutorado pela University of London (1991). É autora dos livros Estão mortas as fadas? Literatura Infantil e prática pedagógica (9.ed); Alice que não foi ao país das maravilhas: educar para ler ficção na escola (2. ed.). Editora da coleção Educação e Leitura. 

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Published

2024-03-05

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Section

Artigos