The Reading Process: considerations on comprehension, cognitive aspects and types of information processing

Authors

  • Juliana Regiani Pereira Sistema Nacional de Aprendizagem Industrial (Departamento Regional do Paraná)
  • Luciane Baretta Universidade Estadual do Centro-Oeste, campus de Guarapuava

DOI:

https://doi.org/10.34112/2317-0972a2023v41n87p33-47

Keywords:

reading, reading comprehension, cognitive aspects of reading

Abstract

Reading is a reasoning action that is composed of various reflections during the interpretation and construction of a written message, being therefore, essential for a person to be able to practice their citizenship. Due to the advances in the studies on reading, peculiarities related to the so-called efficient, proficient, competent, the good reader, started to be identified. Nevertheless, to achieve (textual) comprehension, the reader must extract and construct the meanings from the text. In addition, the reading process is permeated by cognitive aspects and types of information processing. In this perspective, this article presents part of the literature review of a Master’s thesis, which aimed at analyzing Portuguese Letras freshmen’s and majors’ perception about the reading skill and its teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARETTA, L. The process of inference making in reading comprehension: an ERP analysis. 2008. Tese (Doutorado em Letras Inglês). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91884. Acesso em 17 mai. 2022.

BRAGA, R. M.; SILVESTRE, M. de F. Construindo o leitor competente: Atividades de leitura interativa para a sala de aula. São Paulo: Petrópolis, 2002.

CAFIERO, D. Leitura como processo: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

COLOMER, T.; CAMPS, A. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Trad. Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

FINGER-KRATOCHVIL, C. Letramento e Tecnologia: o aprendiz estratégico e crítico na era da informação. In: NASCIMENTO, AD. HETKOWSKI, TM. (orgs.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, p. 203-229. Disponível em: http://books.scielo.org/id/jc8w4/10. Acesso em: 17 mai. 2022.

FINGER-KRATOCHVIL, C. Estratégias para o desenvolvimento da competência lexical: relações com a compreensão em leitura. 2010. Tese (Doutorado em Letras) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94372. Acesso em: 17 mai. 2022.

FINGER-KRATOCHVIL, C.; BARETTA, L. A pesquisa em leitura e o uso das tecnologias: Translog e EEG. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 59, n. 1, p. 13-21, jan-mar. 2015.

FLÔRES, O. C. Como avaliar a compreensão leitora. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 54-65, dez. 2007.

FLÔRES, O. C. (org.). Linhas e entrelinhas: leitura na sala de aula. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008.

FULGÊNCIO, L.; LIBERATO, Y. G. Como facilitar a leitura. 3. ed. São Paulo: Contexto, 1998.

HALL, W. S. Reading comprehension. American Psychologist, v. 44. p. 57-161, 1989.

IZQUIERDO, I. Memória. 2. ed. ver. e ampl. Porto Alegre: Artmed, 2011.

KATO, M. O aprendizado da leitura. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

KINTSCH, W.; RAWSON, K. A. Compreensão. In: SNOWLING, M. J.; HULME, C. (orgs). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 227-244.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989a.

KLEIMAN, A. Leitura, ensino e pesquisa. Campinas: Pontes, 1989b.

LIMA, D. C. de (org.). Ensino Aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

MORAIS, J. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Minha Editora, 2013.

MORAIS, J. Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre: Penso, 2014.

NEVES, R. da C. O ensino de leitura em língua materna a partir do desenvolvimento de estratégias de leitura em língua estrangeira. Soletras. São Gonçalo, v. 3, p. 160-175, 2003. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/viewFile/4467/3269. Acesso em: 17 mai. 2022.

ROJO, R. Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2011.

SÁNCHEZ MIGUEL, E.; PÉREZ, J. R. G.; PARDO, J. R. Leitura na sala de aula: como ajudar os professores a formar bons leitores. Porto Alegre: Penso, 2012.

SCHINEMANN, J. Compreensão leitora e a geração de inferências em língua estrangeira: leitura no papel x leitura na tela digital. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual do Interior – UNICENTRO. Orientadora: Prof.ª Dra.ª Luciane Baretta. Guarapuava, 2016.

SCLIAR-CABRAL, L. Processos psicolinguísticos de leitura e a criança. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 5-126, 1986. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/17425/11161. Acesso em: 17 mai. 2022.

SCLIAR-CABRAL, L. Neurociência: novo enfoque epistemológico. In: BUCHWEITZ, A.; MOTA, M. B (orgs.). Linguagem e cognição: processamento, aquisição e cérebro. 1 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 1, p. 37-49, 2015.

SILVA, C. E. da. O processo de compreensão na leitura em língua estrangeira: relato de uma experiência com alunos do 2.º Grau. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução: Daise Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Penso, 1998.

SOUZA, A.C.; COSTA GARCIA, W. A. da C. A produção de sentidos e o leitor: os caminhos da memória. 1. ed. Florianópolis: Núcleo de Publicações CED/UFSC, 2012.

SOUZA, R. J. de. et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

TOMITCH, L. M. B. A capacidade da memória de trabalho e a ilusão da compreensão em leitura. Fragmentos. Florianópolis, n. 24, p. 117-129, jan-jun. 2003.

Published

2024-02-18

Issue

Section

Artigos