The interference of mobile devices in reading habits: an in-depth interview with teachers

Authors

Keywords:

In-depth interview, Reading Habits, Psychology, Sociology, Contemporary digital technologies.

Abstract

With the rapid advancement of Contemporary Digital Technologies (CDTs), the educational landscape has undergone significant changes, substantially impacting the teaching methods adopted by teachers and the learning processes of students. In this context, reading, as a fundamental skill, has also been affected, especially with the popularization and portability of Mobile Devices among students. This paradigm shift raises important questions about how teachers perceive the impact of these technologies on students’ reading habits. To delve into this issue, in-depth interviews were conducted with two experienced teachers, one from the philosophy/sociology field and the other from psychology, to discuss their perspectives on students’ reading habits. Despite the challenges for learning and mental health identified by them, both agree that mobile devices are tools that are already part of the reality of many educational contexts, being essential for productivity and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wildson Cardoso Assunção, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Acadêmico do curso de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Análise do Comportamento da Universidade Estadual de Londrina. Possui mestrado em Ensino em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Tocantins (2022) e graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UnirG (2017). Tem experiência em Psicologia, com ênfase em intervenções musicais. Principais interesses de pesquisa nos seguintes temas: tecnologias comportamentais; Ensino em Ciências; hábitos de leitura; terapias com intervenções musicais.

José Lauro Martins, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Ciencia da Educação - Universidad Autónoma de Asunción (2005) e doutorado em Ciencia da Educação pela Universidade do Minho (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, no curso de jornalismo e no Programa de Pós Graduação em Ensino em Ciencias e Saúde (PPGECS/UFT). É membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão "Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino" (Opaje).

References

ANSHARI, M. et al. Smartphones usage in the classrooms: Learning aid or interference?. Educ Inf Technol, 2017. 22:3063–3079.

ARAÚJO, M. D. V.; FRADE, I. C. A. S. Experiências de leitura literária digital por leitores jovens. Pro-Posições, V. 32, e20180027. 2021.

BABARINDE, E. T. & BABARINDE, O. & VIRGINIA, D. Reading habit and use of electronic media by junior secondary school students in Nsukka Local Government of Nigeria. Journal of Children and Media.

BALFAGIH, H. A study of the impact of mobile devices on first-year university students. Dissertação (Mestrado em ciência da computação e informação. Auckland University of Technology, 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

CABRERA-CASTILLO, H. G.; DURAN-PIAMBA, S.; QUINTANILLA-GATICA, M. Análisis descriptivo de las concepciones sobre historia de las ciencias en profesores en formación inicial. LogosCyT, Bogotá, v. 11, n. 2, p. 34-45, 2019.

COSTA, F. S.; SILVA, H. S.; VIEIRA, D. V. Aplicativos para leitura digital em dispositivos móveis: uma avaliação dos usuários oriundos da UFCA e IFCE. Folha de Rosto, v. 2, n. Especial, p. 40-49, 13 dez. 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 192 pp. São Paulo: Atlas; 6ª edição, 2017

GOLDBLATT, M. & HERBSTMAN, B. & MALTSBERGER, J. T. Superego distortions and self-attack. The Scandinavian Psychoanalytic Review. 37. 15-23, 2014.

LUCHESI, J. R. S. A emoção no contexto da prestação de serviços: um estudo aplicado junto a usuárias dos serviços de obstetrícia de um hospital público. Dissertação (Mestrado em Administração) Universidade de Caxias do Sul, 2012.

MORÉ, C. L. O, O. A “entrevista em profundidade” ou “semiestruturada”, no contexto da saúde. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais/Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales, Volume 3, 2015.

OLIVEIRA, A. S. Uma caracterização da experiência do usuário na leitura em smartphones. Dissertação (Mestrado em Design) Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.

OLIVEIRA, N. D. F. A relevância da prática de leitura no contexto de pandemia e isolamento social. 48f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2021.

OYEWUSI, F.; AYANLOLA, A. Effect of Mobile Phone Use on Reading Habits of Private Secondary School Students in Oyo State, Nigeria. School Libraries Worldwide, 2014, 20(1), 116–127.

QUADROS, A. L. & MIRANDA, L. C. A Leitura dos Estudantes do Curso de Licenciatura em Química: Analisando o Caso do Curso a Distância. Química Nova Na Escola, Vol. 31, N° 4, 2009.

SHARMA, S; Charbathia, S. Multimedia Technologies: An Integration of Precedent, Existing & Inevitable Systems. International Journal of Emerging Research in Management & Technology. 2015, 4. 2278-9359.

SHARMA, S. Research Methodology and Biostatistics - E-book. Elsevier Health Sciences, 2016.

SILVA, S. L. Construção da profissionalidade de jovens trabalhadores na cultura do imediatismo. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário La Salle. 2013.

SUNDBERG, M. L. Thirty Points About Motivation From Skinner's Book Verbal Behavior. The Analysis of verbal behavior, 2013. 29(1), 13–40.

Published

2024-06-08

Issue

Section

Artigos