The interference of mobile devices in reading habits: an in-depth interview with teachers

Autori

Parole chiave:

In-depth interview, Reading Habits, Psychology, Sociology, Contemporary digital technologies.

Abstract

With the rapid advancement of Contemporary Digital Technologies (CDTs), the educational landscape has undergone significant changes, substantially impacting the teaching methods adopted by teachers and the learning processes of students. In this context, reading, as a fundamental skill, has also been affected, especially with the popularization and portability of Mobile Devices among students. This paradigm shift raises important questions about how teachers perceive the impact of these technologies on students’ reading habits. To delve into this issue, in-depth interviews were conducted with two experienced teachers, one from the philosophy/sociology field and the other from psychology, to discuss their perspectives on students’ reading habits. Despite the challenges for learning and mental health identified by them, both agree that mobile devices are tools that are already part of the reality of many educational contexts, being essential for productivity and learning.

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Biografie autore

Wildson Cardoso Assunção, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Acadêmico do curso de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Análise do Comportamento da Universidade Estadual de Londrina. Possui mestrado em Ensino em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Tocantins (2022) e graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UnirG (2017). Tem experiência em Psicologia, com ênfase em intervenções musicais. Principais interesses de pesquisa nos seguintes temas: tecnologias comportamentais; Ensino em Ciências; hábitos de leitura; terapias com intervenções musicais.

José Lauro Martins, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Ciencia da Educação - Universidad Autónoma de Asunción (2005) e doutorado em Ciencia da Educação pela Universidade do Minho (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, no curso de jornalismo e no Programa de Pós Graduação em Ensino em Ciencias e Saúde (PPGECS/UFT). É membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão "Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino" (Opaje).

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Pubblicato

2024-06-08

Fascicolo

Sezione

Artigos