Between creative appropriations and cineconversations: an educational curatorial experience at university as a way of ‘being together’

Authors

Keywords:

cinema and education, creative appropriation, cineconversations, educational curatorship

Abstract

This paper proposes a reflection on an educational curatorial experience within the university as a way of ‘being together’. During the X Seminar of Laboratories and Research Groups with Education, Images and Sounds, held in Rio de Janeiro and São Gonçalo, in 2024, two screenings of shortfilms were held to promote cineconversations based on the films. Our aim is to think about the importance of educational curatorship and the figure of the teacher-curator in promoting transformative experiences in everyday school life. We followed the perspective of an experience report, taking as our theoretical-methodological approach the reasearch on the/ of the/ with the everyday life, understanding the proposed sessions as a moment of encounter, exchange and production of knowledge through the sounds and images presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Silva Guerreiro, UERJ

Alexandre Silva Guerreiro é doutor em Comunicação pelo PPGCOM/UFF. Em sua pesquisa de pós-doutoramento no PPGE/UFRJ, desenvolveu a pesquisa “Cinema Afirmativo: alteridade, educação e direitos humanos”. Atualmente, é Professor Adjunto da Faculdade de Formação de Professores da UERJ, e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação – Processos Formativos e Desigualdades Sociais, na mesma instituição.

References

ALVES, Nilda; RAMOS, Andréia. ‘Cineconversas’ para ‘verouvirsentirpensar’ o filme “O Guri” nos cotidianos escolares. Quaestio: revista de estudos em educação, Sorocaba, SP, v. 24, 2022. pp. 1-20.

BERGALA, Alain. A Hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Cinead/UFRJ/Booklink, 2008.

FRESQUET, Adriana. Cinema e Educação. Belo Horizonte: Autênica, 2013.

GUERREIRO, Alexandre. Cinema Afirmativo: alteridade, educação e direitos humanos. Rio de Janeiro. Ed.Autor, 2021.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Ed. 34, 1999. JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994. LEONZINI, N. "Apresentação". In: OBRIST, H. Uma Breve História da Curadoria. São Paulo: BEI Comunicação, 2010, p. 9-11

MARTINS, Miriam. Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e Ação – Revista do Departamento de Educação/UNISC, vol. 14, n.1, jan/jun 2006, p.9-27

MARTINS, Miriam; e PICOSQUE, Gisa. Inventário dos Achados - O olhar do professor-escavador de sentidos - 4a. Bienal. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2003.

PRETO, Nelson. Uma escola sem/com futuro. Salvador: EDUFBA, 2013.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tomo 3. Campinas, SP: Papirus, 1997. TEJO, C. Não se nasce curador, torna-se curador. In: RAMOS, A. D. (org). Sobre o Ofício do Curador. Porto Alegre: Zouk, 2010, p. 149-163

VERGARA, Luís. Curadoria Educativa: Percepção Imaginativa/Consciência do Olhar. In: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel. Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc, 2018.

WANZELER, Eglê; MENEZES, Maria Quitéria. A produção de audiovisuais como narrativa de construção do conhecimento científico e de emancipação social: a experiência da TV Lepete. ReDoc – Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro. V.5, n.1, jan/abr.2021. pp.155-166.

Published

2025-05-09

Issue

Section

dossiê: Experimentações com palavras, imagens e sons na pesquisa em Educação - artigos