Narratives in profusion: experiences and epistemic dives of a literacy teacher
Abstract
This article emerges as the fruit of a dissertation research that delved deeply into the exploration of the singular experience of the literacy process. The central focus of this investigation lies in narrative, more specifically in the articulation of autobiography and fictional narratives as vehicles for understanding and interrogating the epistemological foundations underlying narrative research in the educational context. Throughout the training journey narrated, the quest for literacy acquisition unfolded not only as a technical process but as an intertwined narrative of experiences, challenges, and discoveries. By revisiting and exploring experiences and the history of literacy in Brazil, the shaping of this article is anchored in the problematic: to what extent did my experiences as a literacy teacher transform my being/teaching practice? This allows us to understand autobiographical narrative research as a viable, valid and rich alternative in the study of human beings. When it comes to the history of literacy in Brazil, it is characterized by economic, social, political and methodological conflicts that have always existed.
Keywords: (Auto)biographical Narrative Research. Literacy. Teacher Training.
Downloads
References
BOTO, Carlota; ALBUQUERQUE, Suzana Lopes. Entre idas e vindas: Porto Alegre, v. 22, n. 56 set./dez., p. 16-37, 2018.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: https:// doi.org/10.7476/9788575114698. Acesso em: 16 maio 2020.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa-formação e histórias de vida de professoras brasileiras e portuguesas: reflexões sobre tessituras teórico-metodológicas. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 37-48, ago./dez. 2009.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (Org.). Histórias de Vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: Faperj, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF. 2019.
CANÁRIO, Rui (2005). O que é a Escola? Um “Olhar” Sociológico. Porto: Porto Editora.DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526 Acesso em: 10 nov. 2020.
DISEGNA, Bruna Bissolotti. MELLO, Darlize Teixeira de. Política Nacional de Alfabetização (PNA e o silenciamento do letramento). Revista de Iniciação Científica da Ulbra. vol. 18, 2020.
ALCÂNTARA, Euripa Aparecida Ribeiro de. Navegar é Preciso: memórias de uma professora alfabetizadora à deriva. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2023.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. 7. ed. São Paulo: Cortez,1999.
FERREIRO, Emilia.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FIUZA, Ana Cristina Borges. Todo Cambia: ousadia criativa nas práticas pedagógicas cotidianas de uma professora de espanhol como língua estrangeira. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2024.
FIUZA, Ana Cristina Borges; ALCANTARA, Euripa Aparecida Ribeiro de; GONCALVES, Kelly Cristina Souza; CORRÊA, Thiago Henrique Barnabé. A narrativa (auto)biográfica e ficcional como modos outros de habitar a pesquisa em educação. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, p. 4418-4436, 2023.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 1997.
LARROSA, Jorge. Narrativa, identidad y desidentificación. In: LARROSA, Jorge. La experiencia de la leitura. Barcelona: Laertes, 1996. p.461-482.
MARCÍLIO, Maria Luiza. História da Alfabetização no Brasil. 1. Ed., 1. Reimpr. – São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 2023.
MEC. Ministério de Educação e Cultura. Ensino Fundamental de Nove Anos: Passo a Passo do Processo de Implantação 2ª edição. Brasília, 2009.
MELLO, Dilma Maria de. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: buscando espaço para a formação do professor na aula de língua inglesa do Curso de Letras. São Paulo, 2004.
MORTATTI, Maria do Rosário. Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa / Maria do Rosário. Mortatti. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2019.
MORTATTI, Maria do Rosário. Alfabetização. In: Revista Nova Escola. São Paulo: Editora Abril Ltda, ano XXI, n.197, p.55-58, nov./2006.
MORTATTI, Maria do Rosário. (Org.) Alfabetização no Brasil: uma história de sua história. São Paulo: Unesp; Marília: Cultura Acadêmica, 2011a.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p.13-33.
OLIVEIRA, Paulo de. História da educação no Brasil período Jesuítico. Monografia apresentada pela Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2005.
REIGOTA, Marcos. Da etnografia às narrativas ficcionais da práxis ecologista uma proposta metodológica. Revista de Estudos Universitários. Sorocaba, SP, v. 25, junho, p. 35 -60, 2019.
SILVA, Armindo Gil Maia. Estratégias de design gráfico para a construção da legibilidade na iniciação à leitura - A Cartilha Maternal de João de Deus: um caso particular de pensamento gráfico. Tese (Doutorado em Design de Comunicação). Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto, Portugal, 2018.
SILVA, Ezequiel Theodoro da et al (Org.). Alfabetização no Brasil: questões e provocações da atualidade. Campinas: Autores Associados, 2007.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SOUZA, Elizeu Clementino. (Org.). Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2006.
STREET, Brian. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.