The text on the wall

Authors

Keywords:

reading, book, wall

Abstract

It is a look at writing and its supports, guided by the theory of New History, with exponents such as Roger Chartier and his investigation focused on the history of the book and reading. The book on the wall is given to be read on a different support than what one is used to when thinking of a book. However, this practice has been multiplied in experiences in large cities such as Brasília, thoroughly discussed in this text, but also in others such as Maceió in a project to color neighborhoods walls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Dias Cardoso Pereira, Secretaria Municipal de Educação (SME), Cornélio Procópio, PR, Brasil

Affiliation: Municipal Department of Education (SME), Cornélio Procópio, PR, Brazil. Mini-biographies: Silvana Dias Cardoso Pereira has a degree in Literature (Portuguese and German) (Bachelor and Degree, FFLCH-USP, 1997), a Master's degree in Education (FE-Unicamp, 2006) and a Doctorate in Education (FE-Unicamp, 2021). She is a teacher at the Municipal Department of Education of Cornélio Procópio, working in a 3rd. year of the Initial Years of Elementary School at Escola Adão Vasco Sotille. Member of the Policy Observatory Research Group (GPOPP) - UTFPR-CP, as vice-leader, and member of the Literacy, Reading and Writing Research Group (ALLE) - FE-Unicamp, since the Master's and Doctorate processes under the guidance from Prof. Dr. Norma Sandra de Almeida Ferreira (2004-2021). Email: pereirasilvana319@gmail.com

David da Silva Pereira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Cornélio Procópio, Paraná, Brasil

Affiliation: Federal Technological University of Paraná, Cornélio Procópio, PR, Brazil. Professor of the Professional Master's Program in Teaching (PPGEN) and the Department of Mathematics (DAMAT-CP) Mini-biographies: David da Silva Pereira has a degree in Geography (FFLCH, USP, 1997), a Master's degree in Education (FE-Unicamp, 2006) and a PhD in Education (IFCH, Unicamp, 2013). He completed a Post-Doctoral Internship (FE-Unicamp and Université Paris 8 - with a CAPES COFECUB scholarship).

Marcelo Vicentin, Universidade Estadual de Campinas

Affiliation: Faculty of Education, Unicamp, Campinas, SP, Brazil. Collaborating Professor of the Master's and Doctorate Program in Education Mini-biographies: Marcelo Vicentin has a degree in Social Communication (FAAP, 1997), a Master's in Education (USF, 2013) and a PhD in Education (USF, 2017). He completed a Post-Doctoral Internship (USF, 2022), always in the Post-Graduate Master's and Doctorate Program in Education.

References

BARROS, H. O Menino Invisível. Ilustrações de Camilla Santos (Siren). S. Paulo: Peirópolis, 2021.

BARROS, J. A. História Cultural: um panorama teórico e historiográfico. T.E.X.T.O.S DE H.I.S.T.Ó.R.I.A. Revista do Programa de Pós-graduação em História da UnB. Dossiê Antigo Regime, v. 11, n. 1-2, p. 145-172, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/textos/article/view/27855. Acesso em 22 mar.2022.

CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHARTIER, R. O Mundo Como Representação. In: Estudos Av., S. Paulo, 11(5), 1991. Disponível: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8601/10152. Acesso em 22.mar. 2022.

CHARTIER, R. “Do Livro à Leitura”. In: CHARTIER, R. (Org.). Práticas de Leitura. S. Paulo: Estação Liberdade, 1996, p. 77-105.

CHARTIER, R.; BOURDIEU, P. “A Leitura: uma prática cultual. Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier.” In: CHARTIER, R. (Org.). Práticas de Leitura. S. Paulo: Estação Liberdade, 1996, p. 229-53.

CHARTIER, R. A ordem dos livros: autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. 2ª ed. Trad. Mary Del Priore. Brasília: UnB, 1998.

CHARTIER, R. Escutar os mortos com os olhos. Estud. Av., S. Paulo, v. 24, n. 69, p. 6-30, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/XXcnm4BDqdhWWbB7bg7GnZC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 mar.2022.

CHARTIER, R. “O Texto entre Autor e Editor”. In: ________. A Aventura do Livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun, 1ª. reed. S. Paulo: Editora da UNESP, 2009, p. 47-73.

GOMES, R. Artistas transformam paredões do bairro do Jaraguá em telas de arte. G1 AL, Maceió, 29.out. 2013. Disponível em: https://g1.globo.com/al/alagoas/noticia/2013/10/artistas-transformam-paredoes-do-bairro-de-jaragua-em-telas-de-arte.html. Acesso em: 30 ago. 2023.

LEITE, P. História contada em um Mural de Brasília. Entrevista com o autor com a ilustradora. Iluminuras, TV Justiça, canal no Youtube, Brasília, 16.jul. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AbmkAzBVkBE&ab_channel=R%C3%A1dioeTVJusti%C3%A7a . Acesso em: 30.ago. 2023.

LIMA, M. Projeto leva livros infantis para muros das ruas de Brasília. Observatório do Terceiro Setor, S. Paulo, 16 jul. 2020. Disponível em: https://observatorio3setor.org.br/noticias/projeto-leva-livros-infantis-para-muros-de-ruas-em-brasilia/. Acesso em: 30 ago. 2023.

SGRIGNELLI, B. Livro de Rua: projeto 'imprime' livros ilustrados em muros de Brasília. Publishnews, S. Paulo, 23.mar. 2023. Disponível em: https://www.publishnews.com.br/materias/2023/03/23/livro-de-rua-projeto-imprime-livros-ilustrados-em-muros-de-brasilia. Acesso em 25.mar. 2023.

VESSONI, E. Projeto leva livros infantojuvenis para os muros das ruas em Brasília. Iniciativas que inspiram. ECOA UOL, S. Paulo, 12.jul. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2020/07/12/projeto-leva-livros-infantojuvenis-para-os-muros-das-ruas-em-brasilia.htm. Acesso em 25.mar. 2023.

Published

2024-08-30

Issue

Section

Artigos