Shifting and photographing: geographies and their alterities
Keywords:
Education, Geography, Otherness, Photography, DisplacementAbstract
The aim of this essay is to present a photographic experience around the ideia of duration, objectified through a photographic essay in which the camera shutter was used in a different way. The resulting images brought another meaning to those imagery writings of lights and shadows. The problem concerns to think a mode of photographing that may transform the roads and their straight lines into a mixture of spaces and times, materialised in an aesthetic-political experience that calls for a legibility that is less inclined to represent something or other, and more inclined to write with the lights, like a dancer capturing a given time and space. Our working hypothesis is that by engaging in photographing and reading what we photograph, displacing otherness outside of individualized subjectivity, we take geographic displacement itself as the other of this experience. Among the conclusions of the text, the effect of spatialities on bodies and vice versa stands out, not in the sense of geographic determinism, but of assemblages between one and the other.
Downloads
References
BORGES, Cristian. Da pose fotográfica à passagem cinematográfica: fundamentos da imagem fotossensível. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, Brasil, v. 38, n. 35, p. 153-167, 2011.
BORGES, Cristian. A mecânica do corpo e a inteligência da máquina. In: SAURA, S. C.; ZIMMERMANN, A. C. (org.). Cinema e Corpo. São Paulo: Laços, 2016, p. 263-278.
CAZETTA, Valéria. As coreo-geo-grafias em Pina: para fazer a geografia dançar. Entre-Lugar, Dourados, v.4, n.7, p.19-31, 2013. Disponível em: <https://repositorio.usp.br/bitstream/handle/BDPI/45566/AS%20COREOGEOGRAFIAS%20EM%20PINA.pdf>. Acesso em 11 abr. 2024.
CAZETTA, Valéria; PREVE, Ana Maria Hoepers. Uma cartografia que pode dançar. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 857–874, 2016. DOI: 10.20396/etd.v18i4.8646438. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646438. Acesso em: 11 abr. 2024.
FABRIS, Annateresa. A captação do movimento: do instantâneo ao fotodinamismo. In: Ars v.2, n. 4, São Paulo, 2004, p. 5077. Disponível em <https://doi.org/10.1590/S1678-53202004000400005>. Acesso em: 11 abr. 2024.
GONÇALVES, Ingrid Rodrigues; CAZETTA, Valéria. Encontro para pensar gestos e restos: onde estão as imagens do improvável?. In: Anais do V Colóquio Internacional A educação pelas imagens e suas geografias. Florianópolis, 2017.
GONÇALVES, Ingrid Rodrigues. Kino-memórias. In: Oficinas Kinoforum de Realização Audiovisual. (Org.). Vi Vendo...História e Histórias de 10 anos de Oficinas Kinoforum. 1ed. São Paulo: Kinoforum, 2012.
GONÇALVES, Ingrid Rodrigues. simbiOlhO;(se...). Ensaio fotográfico, 2011.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2015.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas e Pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.
RODRIGUES, Osvaldino Marra. Zenão de Eléia, discípulo de Parmenides: um esboço. Kínesis, Vol. I, n° 02, Out-233. 2009, p. 231 – 247.
SÁ TEIXEIRA, Pedro. Construções imagéticas: ensaios da relação espaço-tempo na imagem-fixa. Tese de doutoramento apresentada à Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto em Design da Imagem. 2014. Disponível em: <https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/79210/2/35273.pdf>. Acesso em Acesso em 11 abr. 2024.
Materiais audiovisuais
GO! Go! Go!. Marie Menken. 12 min. Estados Unidos. 1964.
CINEMA de Guerrilha. Evaldo Mocarzel. 72 min. Brasil. 2010.