Choreographies to read Paulo Freire

Authors

Keywords:

performative reading, corporeality, Paulo Freire

Abstract

In this article, we discuss how corporeality is present in the work of Brazilian educator Paulo Freire. We comment on the importance of corporeality in the teaching-learning processes. To finish, we narrate a proposal for compositional and performative reading of excerpts of books by Paulo Freire, which involves discussing the relationships between body and space in teaching and learning, performative readings and the installation of texts in the landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Mourão Arslan, UFU / UFG

Luciana Mourão Arslan é professora do Curso de Artes Visuais Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia (IARTE/UFU) em Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. É graduada em Artes Visuais pela Faculdade Santa Marcelina (FASM) e em Dança pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), tem mestrado em Artes pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e pós doutoramento (com bolsa CAPES) no Center for Body Mind and Culture da Florida Atlantic University com o filosofo Richard Shusteman. Este texto foi escrito durante uma licença para pós-doutoramento, com Thiago SantAnna do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás (UFG/FAV).

References

ARSLAN, Luciana Mourão. CORPO (sentido); corporeidade e estesia nos processos de ensino-aprendizagem. Uberlândia: Regência e Arte Editora, 2020.

ARSLAN, L.M; RAMOS, J.B (org.) IMPROVISAÇÃO EM DANÇA: CRIAÇÃO, COMPOSIÇÃO E PERFORMATIVIDADE. Uberlândia: Regência e Arte Editora, 2020.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P; À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e terra , 2019a.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo / Rio de Janeiro: Paz e terra, 2019b.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DEWEY, J. Arte como Experiência de John Dewey. São Paulo: Martins Fontes, 2010

HAN, B.C. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2015

LEPECKI, A. Coreopolítica e Coreopolícia. Ilha (Revista de Antropologia), Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. (2011) 2012.

MILDER, P. Teaching as art: The contemporary lecture-performance. PAJ: A Journal of Performance and Art, v. 33, n. 1, p. 13-27, 2011. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41309686. Acesso em: 18 set. 2024.

VANNINI, P; WASKUL, D; GOTTSCHALK, S. The senses in self, society, and culture: a sociology of the senses. Taylor & Francis, Routledge, London, 2013.

SANTOS, A.B. . A terra dá, o que a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

SHUSTERMAN, R. Consciência Corporal. Tradução de Pedro Sette-Câmara. Rio de Janeiro: E Realizações, 2012.

Published

2025-05-09

Issue

Section

dossiê: Experimentações com palavras, imagens e sons na pesquisa em Educação - artigos