Confictions: education as invention

Authors

Keywords:

alternative education, documentary, experience

Abstract

The article presents and analyzes different images and videos, captured by the author and teachers from a school recognized as “alternative”, in Florianópolis-SC. Through the documentary Conficções, an aesthetic object that brings together these image productions, it proposes an experience to the reader that makes it possible to raise new ways of narrating what we understand as "alternative" education, privileging the lines of flight that indicate the power of changes in the way (re)think schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriele Nigra Salgado, UFSC

Gabriele Nigra Salgado é licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora/pesquisadora do curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFSC.

References

BARBOSA, Camila.; PREVE, Ana. Maria Hoepers. Geografias em deriva. Revista Digital do LAV, Santa Maria: CED, vol. 10, n. 3 p. 17-30, set./dez, 2017.

BARTHES, Roland. O império dos signos. São Paulo: Martins Fontes, 2007, 164p.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1984, 91p.

BARRERA, Tathyana, Gouvêia. O Movimento Brasileiro de Renovação Educacional no início do Século XXI. 2016. 276 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo (Faculdade de Educação, USP), São Paulo, 2016.

COSTA, Gilcilene Dias da; CARDOSO, Roseli Moraes. Uma educação como invenção em Dalcídio Jurandir: a literatura como convite ao pensar/filosofar. IN: Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPED, Florianópolis, 2015.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009, 438p.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19. p.20-28, abril, 2002.

PASSOS, Eduardo.; KASTRUP, Virgínia.; ESCÓSSIA, Liliana da. (org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulinas, 2015, 106p.

OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de. M. A escuta das imagens. Linha Mestra, Campinas, v. 10, n. 29, p. 9-12, 2016.

SALGADO, Gabriele Nigra. Educação “Alternativa”: do discurso à imagem. 2018. 297 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina (Centro de Educação, UFSC), Florianópolis, 2018.

SILVA, Felipe. Vargas. da. No entre uma formação docente menor. Linha mestra, Campinas, n.33, p.73-82, 2017.

SILVEIRA, Eduardo. Dissecações do corpo de um docente-artista em escrituras experimentais. 2014. 397p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina (Centro de Educação, UFSC), Florianópolis, 2014.

WUNDER, Alik. Foto quase grafias, o acontecimento por fotografias de escolas. 2008. 127 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas (Faculdade de Educação, UNICAMP), Campinas, 2008.

Published

2025-05-09

Issue

Section

dossiê: Experimentações com palavras, imagens e sons na pesquisa em Educação - artigos