The sign of the art of cinema in research-experimentation: thoughts, conversation networks and the insurgency of the common
Keywords:
Cinematographic images, inventive curriculum, teacher educationAbstract
This article discusses research conducted at a Full-Time Municipal Early Childhood Education Center in [State name], where teachers shared experiences through their encounter with cinematographic images. It argues that these movements expand the teachers' capacity for action and curricular inventions. It concludes that cinematographic images enhance invention and resistance, enabling curricula that intertwine with difference and singularities.
Downloads
References
ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 62-74, maio/ago. 2003.
AUTOR 1. 2019.
AUTOR 1; ZOUAIN, A. C. S.; FERNANDES, N. M. G. 2021.
BISPO, A. S. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
CARVALHO, J. M. Macro/micropolítica, cotidiano escolar e constituição de um corpo coletivo em devir. ETD – Educação Temática Digital. Campinas, v. 21, n. 1, p. 47-62, jan./mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8650819.
CARVALHO, J. M. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP et alii; Brasília: CNPq, 2009.
DELEUZE, G. Cinema 2: a imagem-tempo. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. 4. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v. 1. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Sueli Rolnik. v. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñôz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DIAS, R. Pesquisa-intervenção e formação inventiva de professores. Revista Polis e Psique. Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 193-209, mar. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/53949. Acesso em: 3 maio 2024.
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/NTNFsBzXts5GHp4Zk8sBbyF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 maio 2024.
ORTEGA, F. Para uma política da amizade: Arendt, Derrida, Foucault. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.
ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas de desejo. Porto Alegre: Sulina, 2016.
ROLNIK, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
THE LAST knit – Kutoja. [S. l.: s. n.]. 2005. 1 vídeo (6min 42seg). Direção: Laura Neuvonen. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YdK91XJUOYM. Acesso em: 20 maio 2024.
WUNDER, A.; MARQUES, D.; AMORIM, A. C. R. Pesquisa-experimentação com imagens, palavras e sons: forças e atravessamentos. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.43043. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/43043. Acesso em: 9 jan. 2025.