Three gestures of analysis on reading and writing in Natural Sciences

Authors

  • Rafael Margatto Aloisio Universidade Federal do Paraná
  • Leandro Siqueira Palcha Universidade Federal do Paraná

Keywords:

discourse analysis, teacher education, language

Abstract

The article argues that while studying and Teaching Science, at the same time, it is possible to teach and study reading and writing. Thus, it awakens the problematic of the language in the formation of teachers looking for ways to face it in the light of discursive theorization. The main objective is to produce gestures of analysis about the senses produced by teachers on the relations between reading and writing in the area of Natural Sciences. To this end, an exploratory study was carried out, guided by the French Discourse Analysis framework, the corpus of analysis consists of the records of twelve teachers. The results were organized into three gestures of analysis – situational, cultural and purpose – composed of senses produced on reading and writing in the school context. It is concluded that these gestures of analysis reflect the ideological and methodological conditions that influence the reading and writing school practices and must be rethought by Teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Margatto Aloisio, Universidade Federal do Paraná

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná. Bolsista de Iniciação Científica da Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Estado do Paraná. Professor da educação básica.

 

Leandro Siqueira Palcha, Universidade Federal do Paraná

 

Doutor em Educação e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela UFPR. Professor Adjunto II lotado no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação, da UFPR.

 

References

ALMEIDA, M.J.P.M; CASSIANI, S.; OLIVEIRA, O. B. Leitura e Escrita em Aulas de Ciências: luz, calor e fotossíntese nas mediações escolares. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2008.

ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. São Paulo: Papirus, 2016. pp.17-34.

ARROIO, A. O ensino de Ciências para uma sociedade contemporânea. In: CARVALHO, A.M.A. (org.). Formação de professores: múltiplos enforques. São Paulo: Sarandi, 2013. p.165-180.

ESPINOZA, A. Ciências na escola: novas perspectivas para a formação de alunos. Tradução Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2010.

GARCÍA, C.M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Editora Porto, 1999.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed., 2002.

MORAES, R. Ninguém se banha duas vezes no mesmo rio: currículos em processo permanente de superação. MORAES, R.; MANCUSO, R. (org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijui: UniJui, 2004, p.15-41.

ORLANDI, E.P. A Linguagem e seu Funcionamento: as Formas do Discurso. 6.ed. São Paulo: Pontes, 2011.

ORLANDI, E.P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico: 6.ed. Petrópolis, Vozes, 2012.

ORLANDI, E.P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 11.ed. Campinas: Pontes, 2013.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução Eni Orlandi. 3.ed. Campinas: Pontes, 2002.

PFEIFFER, C. O leitor no contexto escolar. In: ORLANDI, E.P. (org.). A Leitura e os Leitores. 2.ed. Campinas: Pontes. 2003. p.87-104.

Published

2024-08-30

Issue

Section

Artigos