Scientific communication texts on quantum physics in the reading stories of new entrants to a teacher degree in physics
DOI:
https://doi.org/10.34112/2317-0972a2023v41n87p97-111Keywords:
Public Science Communication, degree in physics, incoming studentsAbstract
We analyzed the presence of scientific dissemination related to quantum knowledge in the reading stories of newcomers to a physics teacher degree at a federal university. For this, a questionnaire was developed applied to students of one of the courses of the first phase of this undergraduate course. The questions asked were organized around three topics of interest to this study: 1) What is the relationship of students with written texts and reading in general? 2) What is the experience of these students with texts and readings of science communication before undergraduate course? 3) What texts and means of dissemination did the students use to learn about quantum physics before undergraduate course? The results point to the importance of scientific dissemination texts in the constitution of the reading history of these students and that most of them still do not follow science media.
Downloads
References
ALMEIDA, M. J. P. M. de; RICON, A. E. . Divulgação Científica e texto literário – uma perspectiva cultural em aulas de Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v.10, n.1, p. 7-13, abr. 1993. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BUNGUM, B.; BØE, M. V.; HENRIKSEN, E. K. . Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education. vol. 102, n. 4, 2018.
CORNEJO, Jorge Norberto, ROBLE, María Beatriz, BARRERO Carmen, MARTÍN, Ana María. Hábitos de lectura en alumnos universitarios de carreras de ciencia y de tecnología. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 9, n.1, p. 155-163, 2012.
DELAMARO, Maurício; MINGRONI, Andreia; CICONE, Debora. Sobre hábitos de leitura de estudantes de engenharia: um diagnóstico preliminar; Anais do XXXIV COBENGE. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, Set. 2006.
FERREIRA, L. N. A; QUEIROZ, S. L. Textos de Divulgação Científica no Ensino de Ciências: uma revisão. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.5, n.1, p.3-31, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x
FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
HOLMEGAARD, H. T., MADSEN, L. M., ULRIKSEN, L. To Choose or Not to Choose Science: Constructions of desirable identities among young people considering a STEM higher education programme. International Journal of Science Education, v. 36, n. 2, p. 186-215, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2012.749362
KLUCEVSEK, Kristin M.; BRUNGARD, Allison B. Information literacy in science writing: how students find, identify, and use scientific literature, International Journal of Science Education, v.38, n.17, p. 1-23, 2016. DOI: 10.1080/09500693.2016.1253120
Oliveira, M. H. M. A. D. (1996). Funções da leitura para estudantes de graduação. Psicologia Escolar e Educacional, 1(1), 61-68.
ORLANDI, E. P. A história do sujeito-leitor: uma questão para a leitura. Letras De Hoje, v. 21, n. 1, 2014
PATTERSON, Alexis; ROMAN, Diego; FRIEND, Michelle; OSBORNE, Jonathan; DONOVAN, Brian. Reading for meaning: The foundational knowledge every teacher of science should have. International Journal of Science Education, v. 40, n.3, 2018. DOI: 10.1080/09500693.2017.1416205
PAULO, I. J. C. de; MOREIRA, M. A. O problema da linguagem e o ensino da mecânica quântica no nível médio. Ciência e Educação (Bauru), Bauru , v. 17, n. 2, p. 421-434, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200011.
SETLIK, Joselaine; HIGA, Ivanilda. Percepções de estudantes de um curso de licenciatura em física sobre a leitura e a escrita no ensino e na aprendizagem de física. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 18-38, mai./ago. 2018.