Narrating balconies, to balcony science teacher training with literature

Authors

Keywords:

teacher training, science education, literature, pedagogy

Abstract

This research analyzes the experiences of the science education teacher training in the pedagogy course, from the reading of literary texts, like a novel Under the Frangipani in which nature/balcony is recreated in order to produce new ways of inventing life. From these literary readings, students wrote and told their own balconies an attempt to create and invent was of thinking science education. The theoretical foundation of the research situates on the notions of equality of intelligences and intellectual emancipation of the author Jacques Rancière. The research methodology chosen locates in the production of literary texts, mini-stories, that reinvent the balconies narrated in the training teachers’ courses. The literary power of research shares other writing movements between the science education teacher training in a course of Pedagogy and what we have invented in school practices as the natural world.

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Author Biographies

Guilherme Barreto Trópia, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Guilherme Trópia é licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerias, tem Mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina e Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas. É professor/pesquisador do Departamento de Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de Biologia da Universidade Federal de Juiz de Forada. Tenho experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguagens, Culturas e Ensino de Ciências e Biologia. E-mail: guilhermetropia@gmail.com

Pedro da Cunha Pinto Neto, UNICAMP

Professor do Departamento de Ensino e Práticas Culturais (DEPRAC) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/UNICAMP). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências e Ensino (gepCE) e atua na formação de pesquisadores nos Programas de Pós Graduação em Educação (FE/UNICAMP) e Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM/UNICAMP).

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Published

2024-03-16

Issue

Section

Artigos